Evezős grafológia- a három legismertebb evezési hiba a grafikonok tükrében

Ecsedi Ákos ( Johannes Rudolf )
2015-06-10 13:34:00
Evezős grafológia- a három legismertebb evezési hiba a grafikonok tükrében Az egyének és legénység által produkált grafikonok kis túlzással  kézírásként jellemezik  elkövetőiket. Nézzük meg mit lehet kiolvasni ezekből, hogyan jelenik meg a három legismertebb evezési hiba a grafikonok tükrében. 

A sorozat  egyik korábbi blogjában említettem, hogy az egyén és legénység által produkált grafikonok időtől, helytől és hajótól függetlenül jól összehasonlíthatók, kis túlzással  kézírásként jellemezve elkövetőiket. Nézzük meg mit lehet kiolvasni ezekből, hogyan jelenik meg a három legismertebb evezési hiba a grafikonok tükrében. A grafikonok  egy mezőben mutatják a minta és a referencia csapásgörbéket. Az alsó részen folyamatos vonallal a gyorsulásgörbéket, a felső részen szaggatott vonallal ábrázolva a hozzájuk tartozó sebességgörbéket találjuk. A bemutatott adatok valóságos mérésekből származnak.

 

Erőtlen áthúzás

Ebben a példában azt láthatjuk, hogy  a minta ( kék ) gyorsulásgörbe a vízfogás után elmarad a referencia ( lila ) görbétől és csak később éri el maximális értékét.  A kényelmes gyorsítás eredményeként a  minta ( kék szaggatott )  sebességgörbe végig elmarad a referenciához képest ( lila szaggatott ) eredőben alacsonyabb átlagsebességet eredményezve a csapás és a futam során.

Figyeljük meg, a vízfogás szakaszában még együttfutó gyorsulásgöbék csak később, a láb és a felsőtest mozgásának koordinációjakor válnak szét. Hiába az erős láb, láberő átviteléhez a törzset szilárdan kell tartani. Ha valaki túl korán veti be a felsőtestét, korlátozza a láberő átvitelét a lapátokra. 

 

 

Állni a lábtartón

Ugyanezen a grafikonon megfigyelhetünk egy másik hibát is.  A visszakocsizás fázisában, a 2,2 másodperctől kezdődően a minta ( kék ) gyorsulásgörbe átlép a negatív tartományba, vagyis lassulás kezdődik. Ezzel összhangban a hozzátartozó ( kék szaggatott ) hajósebesség görbe  a referenciától eltávolodva lassan süllyedni kezd. Mi idézi elő a lassulást, mi a különbség a két evezős munkája között ? 

A lábtartó nyomás… Ha megnézzük a grafikonon az 1,2 másodperc környékét  azt látjuk, hogy a minta evezős  ( kék folyamatos ) egy rövid  szakaszon váratlan hajó gyorsulást produkál a lábtartó maga felé húzásával.  A felgyorsult gurulóülést a vízfogás előtt a lábtartó nyomásával folyamatosan fékezi és a hajó  sebességét megtörve, a gyorsulásgörbét a negatív tartományba viszi. 

A referencia  evezősünk ( lila folyamatos) a lábtartó húzásával operálva tovább tartja fenn a hajó sebességét,  ezért a relatíve későbbi vízfogást egy rövidebb de intenzívebb elrugaszkodással indítja. A végelszámolásnál a sebesség megőrzése a hosszú visszakocsizás alatt sokkal többet nyom a csapás átlagsebességében, mint a rövid, de intenzív visszarúgás a csapás indításakor. Minél rövidebb a vízfogás időtartama annál kevésbé húzza le  a csapás átlagsebességét, ezáltal az egész evezés hatékonyságát.  A már megismert csapás mérőszámok egyike  éppen erre vonatkozik :  

Ez a"vízfogás időtartama" amely a lassulás időtartama, azaz a gyorsulásgörbe negatív tartományba be és kilépése között eltelt idő. Ez az érték minél rövidebb, annál jobb a legjobb evezősöknél 0,3 mp körül van. Tanulság : a versenyzőnek amíg lehetséges meg kell próbálni fenntartani a lábtartón egy állandó húzást a sebesség megőrzése érdekében. A koordináció javítása és a gyors lábrúgás is segíti a vízfogási szakasz lerövidítését. 

 

Erőtlen vízfogás

A harmadik  jellemző hiba szintén a vízfogáskor fordul elő. A vízfogásra való előkészület és annak tiszta végrehajtása ha lehet, a legfontosabb szempont az evezős technikában. ( Az eredeti forrásban az alkalmazott színjelölés változott, ezúttal lila a minta és zöld a referencia ).

 

 

A mostani diagramot  összehasonlítva a fenti csapásgörbékkel, a vízfogás és az áthúzás  gyorsulási görbéjének a felfutása egyaránt  nagyon gyenge ( lila görbe ) .  Ha a evezős fizikai hiányosságát kizárjuk, az ok rendszerint az, hogy a toll nem merül teljesen a vízbe. Amikor a toll csak héjazza a vizet, nem tud  hatékony hajtóerőt generálni. Ezt  még rendszerint gyenge áthúzás is követi. ..

„vízfogás hatékonysága” mérőszám  éppen erre az esetre vonatkozik. Ez a paraméter  a lapáterő felfutásának meredekségét méri  a vízfogásnál. Minél magasabb ez a paraméter, a hajó annál előbb jön ki a lassulási szakaszból. 

 

 

Meggondolások a sebesség összehasonlításánál

A sebességek összehasonlítása több szempontból is nagyon veszélyes. Amikor mi a sebesség grafikonokat hasonlítunk össze, a több csapás alapján tipizált csapásgörbe átlag sebességét hasonlítjuk össze.. A sebesség görbe nem az abszolút sebességet jelenti, hanem a  változást a közép ( pálya )  sebességhez képest. Amíg a változások jól összehasonlíthatók, addig az átlagsebességet befolyásolják a külső körülmények. Következésképpen  számításba kell vennünk azokat. Folyással ellenében vagy irányában mértük az evezést ? Volt-e szél ? Ez a két hatás a   mért sebességet  közvetlenül befolyásolja, ezzel szemben nem, vagy csak  elenyészően  hat a hajó gyorsulására

Tartalomhoz tartozó címkék: hír
blog comments powered by Disqus
HOT product !

 NK Empower mérő tulipán

Mérési lehetőségek : 

  • Vízfogási szög
  • Szabadítási szög 
  • Csapáshossz
  • Effektív csapáshossz
  • Erő
  • Teljesítmény
  • Csapásonkénti munka
  • Átlagmunka csapásonként
Gyártók
NK katalógus

http://www.nkhome.com/pdfs/NK_RowingCatalog_lowRes.pdf

Töltse le legújabb NK katalógusunkat

Legnépszerűbbek
Kestrel Wireless Datablogger

Speed Coach GPS SUP

SpeedCoach SUP ( VO2) mérés