A hajósebesség mérése 2.

Ecsedi Ákos
2015-02-27 15:21:59
A hajósebesség mérése 2. A legtöbb edző, két kitűzött földi célpont között, stopperrel mért futamidőből határozza meg az átlagsebességet. Állóvíz esetében ez így korrekt, oda vissza ugyanazt az időt kapjuk. Folyóvízen azonban, állandó intenzitású evezés mellett is lefelé rövidebb, felfelé hosszabb futamidőt kapunk ugyanazon a távon.

Földi és vízi sebesség

A legtöbb edző, két kitűzött földi célpont között, stopperrel mért futamidőből határozza meg az átlagsebességet. Állóvíz esetében ez így korrekt, oda vissza ugyanazt az időt kapjuk. Folyóvízen azonban, állandó intenzitású evezés mellett is lefelé rövidebb, felfelé hosszabb futamidőt kapunk ugyanazon a távon. Ilyenkor azt mondjuk hogy a  vízhez mért sebességünk eltér a földhöz mért sebességtől, a különbség a folyási sebességből adódik. Melyik tekinthető valódi sebességnek ? A válasz nem is olyan egyszerű . Ha a helyváltoztatási sebességünkre vagyunk kíváncsiak, akkor a földi célponthoz kell viszonyítsunk, ha az evezős teljesítménye a kérdés akkor a vízhez. Van-e átjárás a két mérés között ?

Mint írtam a különbség a folyási sebességből adódik, de ez a természetes vizekben nem állandó, ugyanannak a folyónak a sodrása  „magasabbrendű szempontok” szerint változhat az idő,  vízállás, örvénylés, útvonal, vagy csak egyszerűen  a parttól mért távolság  függvényében. Ennek alapján úgy tűnik, korrekt „átváltás”  nem létezik, nekünk kell eldöntenünk, hogy milyen célra, melyik típusú mérést választjuk.  

 

Vízhez mért sebesség 

Nézzük a módjait hogyan tudunk valódi sebességet mérni a vízhez viszonyítva. A legszélesebb körben használatos az evezésben az Impelleres mérés. Az impeller       alapú szerkezetek hasonlóan működnek mint a kerékpáros tachométer, számolják az impeller ( mérő propeller ) fordulatát a vízben. Ahhoz, hogy ez távolságmérésre alkalmas legyen, egy távolság / fordulat típusú kalibrációt kell elvégezni. Ezt a kalibrációt a gyártó, vagy utólag mi végezhetjük el, amihez pontosan kimért állóvizes pálya szükséges. Ezen okból kifolyólag legtöbb impeller mérőmű  életében nem lesz újra kalibrálva…

Telepítésekor ügyelni kell arra, hogy a propeller tengelye a hajó középvonalával párhuzamosan álljon. Fontos, hogy az impeller a lamináris áramlás tartományába essen az esetleges turbulenciák ne zavarják a működését. Az eszköz természetéből fakadóan, kismértékű járulékos ellenállást jelent a hajó futásában és a szennyezett vizek esetén viszonylag hamar elkoszolódhat, az algáknak és más típusú szennyeződésnek köszönhetően. Az előnye viszont az egyszerűsége, bármely hajóra feltelepíthető minőségi kétoldalas ragasztóval.

Egy tipikus impelleres szenzor  a hajó aljára ragasztható kétoldalas ragasztóval

 

A teljesség igénye nélkül, a sebesség mérésére léteznek még más fizikai elven működő mérőeszközök is, mint például a bipoláris vízmolekulák és a mágneses mező kölcsönhatásán alapuló mérés, ami viszonylag nagy nedvesített felületet kíván, így elhelyezési és hordozhatósági problémák adódnának.Harmadik típusú sebességmérés a doppler effektuson ( radar ) alapuló ultrahangos mérés, ami meglehetősen drága, nagy a teljesítmény igénye így  problémás az elhelyezése az evezős hajóban.

Összegezve, Az összes típusú vízi sebességmérés problémája, hogy az érzékelőket erősen befolyásolja a turbulencia a hajótest közelében. Fontos, hogy az érzékelő  a lineárisan növekvő lamináris áramlásba essen a megbízható mérés érdekében. Mindent összevéve az impeller alapú mérés a legelterjedtebb a gyakorlatban.

 

Földhöz mért  sebesség

A szatellit alapú GPS rendszerek elterjedésével, ez a rendszer kizárólagossá vált a földhöz kötött pozíció és sebesség  mérésében, olyan  kis helyigényű alkalmazásokban mint a smartphone  vagy mobil mérőrendszerek . Közös ezekben a rendszerekben, hogy a vevő pozícióját számolják a szatellitekből küldött idő kód jelből . Az időkódok használatával a vevő kiszámolja mindegyik szatellit távolságát és abból határozza meg a saját pozícióját. Modern GPS rendszerek másodpercenként több helymeghatározó mérést tudnak végezni ( max 10 Hz, azaz 10 számítás percenként ) és az ebből eredő járulékos paramétereket  mint  pozíció pontosság, vagy  a hordozó doppler frekvencia eltolódásából következtethető sebességet tudnak számolni. A GPS pozíció mérés pontossága 2 m körüli tökéletes körülmények között is, így számos előnyük ellenére a GPS vevők használata a nagy pontosságú alkalmazásokban  ( evezés 0,1 m elvárás ) korlátozott. 

Az fentiek  táblázatos formában összefoglalva :

  

Tartalomhoz tartozó címkék: hír
blog comments powered by Disqus
HOT product !

 NK Empower mérő tulipán

Mérési lehetőségek : 

  • Vízfogási szög
  • Szabadítási szög 
  • Csapáshossz
  • Effektív csapáshossz
  • Erő
  • Teljesítmény
  • Csapásonkénti munka
  • Átlagmunka csapásonként
Gyártók
NK katalógus

http://www.nkhome.com/pdfs/NK_RowingCatalog_lowRes.pdf

Töltse le legújabb NK katalógusunkat

Legnépszerűbbek
Kestrel Wireless Datablogger

Speed Coach GPS SUP

SpeedCoach SUP ( VO2) mérés