Tudástár
GPS vagy PROPELLER?
Emberi erővel hajtott sporthajóknál, a kajak, kenu, evezés és sárkányhajózás esetében az eredményt a csapat állóvizes pályán elért sebessége határozza meg, így a hajó mindenkori sebességének ismerete a legfontosabb információ a felkészülési, és a verseny szituációban. Amíg a víz áll, parti tereptárgyak közt mindkét irányban ugyanakkora sebességet mérhetünk, de folyóvízen -a folyási sebesség függvényében- fölfelé alacsonyabb, lefelé pedig magasabb sebesség értékeket kapunk a valóságosnál. Ugyanez a problémája a GPS-el való sebességmérésnek is, hiszen az sem a vízhez, hanem rögzített földi pozíciókhoz képest méri az elmozdulást!
A fentiekből következően az egyedül üdvözítő univerzális módszer a vízhez viszonyított sebesség mérés, mert függetlenül attól, hogy milyen sebességgel utazik alattunk a folyó, felfelé és lefelé mindig ugyanazt a sebességet kapjuk. A hajó alatti vízáramlás sebességének mérésére sok módszer van, a Nielsen Kellerman amerikai cég SpeedCoach sebességmérő családja ezt egy, a hajó aljára tapasztott kisméretű mágneses propellerrel méri, amelynek vízellenállása elhanyagolható. Az összes mérendő paraméter ( sebesség csapásszám stb.) a propeller forgási sebességéből levezethető. Az ellenzők a propeller közegellenállás növekményét és a kábeles kábeles kiépítés szükségességét vetik fel a rendszerrel szemben. Tény hogy bár a műszer kivehető, a kábelezés nem mobilizálható.
Kiépített pályán, vagy állóvízen edző csapatok számára a GPS alapú megoldás előnyösebbnek tűnik, a teljes kábelmentesség biztosította szabadság és a mérő propeller elmaradása miatt. A műszerek a legénységhez köthetők, az edző- és versenyhajók szabadon váltogathatók. Itt viszont szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy folyóvizen sem időben, sem térben nem tudunk konzisztens mérési eredményeket kapni.
Minden körülmények között használható a Nielsen Kellerman GPS alapú, duál üzemmódú sebességmérője ( SpeedCoach GPS ) így kiépített kábelezés esetén választhatunk a propelleres vagy GPS alapú mérés között, a hajótól és az evezés helyszínétől függően.
Összegezve elmondhatjuk, hogy mindkét mérési eljárásnak megvan a maga alkalmazási területe. Azok számára akik folyóvizen és állandó hajóban eveznek, a propelleres vagy duál üzemmódú sebességmérő javasolt, míg akik állóvízen, több hajóban vesenyeznek, azok számára a GPS alapú, vagy duál üzemmódú sebességmérő alkalmasabb.
Miért szereljük a propellert 5 méterre a hajó orrától ?
Amikor előkészülnek a SpeedCoach kábelezésére, gyakran felmerül a kérdés, hogy megfelel-e a propelleres jeladó 4,5 vagy 6 méterre a hajó orrától, különböző elhelyezési korlátokból kifolyólag. Az 5 méteres távolság az orrtól valószínűleg a legjobb hely, de a különböző hajótest kialakítások megengedhetik a propeller helyzetének módosítását az orr vagy a far irányába. Ahhoz, hogy a SpeedCoach pontos távolságokat mérjen két általános szabályt kell figyelembe venni :
- A kalibrációs rutin végrehajtása a kezelési kézikönyvben található. Kalibráció nélkül valószínűleg eltérés lesz a valóságos és a SpeedCoach által mért távolságérték között.
- Kerüljük el a jeladó propeller eltolását a hajó farának irányába – ez az a hely, ahol a víz áramlása a hajótest közelében turbulensé válik. Ha egyszer az áramlás turbulens, sokkal nehezebb pontos és következetes értékeket leolvasni az örvénylő folyadék és a propeller változó kölcsönhatása miatt.
Mindent összevéve az 5 méter nem egy kőbe vésett szabály. Egy kis eltérés egyik vagy másik irányban még nem okoz nagy eltérést. A lényeg az, hogy ne menjünk túl messze a hajó orrától és futtassuk le a kalibrációs rutint, ha az elérhető legnagyobb pontosságot keressük !
Kestrel szél és időjárásmérő eszközök az evezés számára
A szél és az időjárás mint tudjuk fontos tényezők a kültéri sportokban. Az evezésben a szél sebesség és a vízhőmérséklet a legfontosabb kültéri hatás a végső cél a sebesség szempontjából.
Az őszi–téli szezon szempontjából a legfontosabb szempont a biztonság. Néhány rendezvénynek és klubnak vannak szigorú biztonsági szabályai pl. a „100 fok szabály" amely azt jelenti, ha a víz és levegő hőmérsékletének összege nem éri el a 100 F fokot ( 38 C fok ) akkor a körülmények nem biztonságosak az evezéshez. Mások a biztonságot a víz hőmérsékletéhez, vagy a szélsebességhez kötik, pl. 5m / sec-ban határozzák meg a vízreszállási küszöbértéket. A tarajos hullámok 6m / sec felett kezdenek megjelenni.
Tavasszal, a magasabb intenzitású edzések megkezdésekor előtérbe kerül a szélsebességnek a hajó sebességére gyakorolt hatása.. Alább néhány példa Dr Valey Kleshnev publikációiból :
Férfi egypár
Szélirány szélsebesség hatása az 500 és 2000 méteren mért időre |
|||
Tolószél |
5m/sec |
1:37.7 |
6:30.6 |
Tolószél |
2m/sec |
1:41.0 |
6:44.0 |
Szélcsend |
0m/sec |
1:45.3 |
7:01.1 |
Ellenszél |
2m/sec |
1:51.9 |
7:27.4 |
Ellenszél |
5m/sec |
2:07.9 |
8:31.5 |
Férfi nyolcas
Szélirány szélsebesség hatása az 500 és 2000 méteren mért időre |
|||
Tolószél |
5m/sec |
1:22.2 |
5:28.9 |
Tolószél |
2m/sec |
1:24.0 |
5:36.1 |
Szélcsend |
0m/sec |
1:26.5 |
5:46.0 |
Ellenszél |
2m/sec |
1:30.1 |
6:00.4 |
Ellenszél |
5m/sec |
1:38.4 |
6:33.7 |
A különbség felmehet egész 30 másodpercig 500 és 2 perc fölé 2000 méteren. Ne feledkezzünk meg arról, hogy az egyes legénységek eltérően reagálhatnak hasonló körülmények esetén. Erősen ajánlott egy saját adatbázis felépítése a konklúziók levonásához vagy stratégia az edzések vagy beállítások megtervezéséhez.
A vízálló Kestrel Meteorológiai Mérőmúszerek hasznos segítséget nyújthatnak a víz és levegő hőmérsékletének, a szél sebességének és egyéb befolyásoló környezeti tényezők meghatározásában.
K1000 a szél pillanatnyi átlagos vagy csúcssebességének meghatározásához
K2000 ha a fentieken kívül hőmérsékletet is mérni akarjuk,
K3000 ha a fentiek mellé a páratartalmat is ismerni kell,
K3500 ha a fentiek mellé a barometrikus nyomásra is szükség lehet
K4000 ha mindezeket naplózni szeretnénk
K4500 ha a fentieket szélirányméréssel és iránytűvel is kiegészítenénk
blog comments powered by Disqus