Ön itt jár: > >

Tudástár

 

GPS vagy  PROPELLER?

Emberi erővel hajtott sporthajóknál, a kajak, kenu, evezés és sárkányhajózás esetében az eredményt a csapat állóvizes pályán elért sebessége határozza meg, így a hajó mindenkori sebességének ismerete a legfontosabb információ a felkészülési, és a verseny szituációban. Amíg a víz áll, parti tereptárgyak közt mindkét irányban ugyanakkora sebességet mérhetünk, de folyóvízen -a folyási sebesség függvényében- fölfelé alacsonyabb, lefelé pedig magasabb sebesség értékeket kapunk a valóságosnál. Ugyanez a problémája a GPS-el való sebességmérésnek is, hiszen az sem a vízhez, hanem rögzített földi pozíciókhoz képest méri az elmozdulást!

A fentiekből következően az egyedül üdvözítő univerzális módszer a vízhez viszonyított sebesség mérés, mert függetlenül attól, hogy milyen sebességgel utazik alattunk a folyó, felfelé és lefelé mindig ugyanazt a sebességet kapjuk. A hajó alatti vízáramlás sebességének mérésére sok módszer van, a  Nielsen Kellerman amerikai cég SpeedCoach sebességmérő családja ezt egy, a hajó aljára tapasztott kisméretű mágneses propellerrel méri, amelynek vízellenállása elhanyagolható. Az összes mérendő paraméter ( sebesség csapásszám stb.) a propeller forgási sebességéből levezethető. Az ellenzők a propeller közegellenállás növekményét és a kábeles kábeles kiépítés szükségességét vetik fel a rendszerrel szemben. Tény hogy bár a  műszer kivehető, a kábelezés nem mobilizálható.

Kiépített pályán, vagy állóvízen edző csapatok számára a GPS alapú megoldás előnyösebbnek tűnik, a teljes kábelmentesség biztosította szabadság  és a mérő propeller elmaradása miatt. A műszerek a legénységhez köthetők,  az edző- és versenyhajók szabadon váltogathatók.  Itt viszont szembe kell nézni azzal a ténnyel, hogy folyóvizen sem időben, sem térben nem tudunk konzisztens  mérési eredményeket kapni.

Minden körülmények között használható a Nielsen Kellerman GPS alapú, duál üzemmódú sebességmérője ( SpeedCoach GPS ) így kiépített kábelezés esetén választhatunk a propelleres vagy GPS alapú mérés között, a hajótól és az evezés helyszínétől függően.

Összegezve elmondhatjuk, hogy  mindkét mérési eljárásnak megvan a maga alkalmazási területe.  Azok számára akik folyóvizen  és  állandó  hajóban eveznek, a propelleres  vagy  duál üzemmódú sebességmérő javasolt, míg akik állóvízen, több hajóban vesenyeznek, azok számára a GPS alapú, vagy duál üzemmódú sebességmérő alkalmasabb.

 

Miért szereljük a propellert 5 méterre a hajó orrától ?

Amikor előkészülnek a  SpeedCoach kábelezésére, gyakran felmerül a kérdés, hogy megfelel-e a propelleres jeladó 4,5 vagy 6 méterre a hajó orrától, különböző elhelyezési  korlátokból kifolyólag. Az 5 méteres távolság az orrtól valószínűleg a legjobb hely, de a különböző hajótest kialakítások megengedhetik a propeller  helyzetének módosítását  az orr vagy a far irányába. Ahhoz, hogy a  SpeedCoach  pontos távolságokat mérjen két általános szabályt kell figyelembe venni :

  • A kalibrációs rutin végrehajtása a kezelési kézikönyvben található. Kalibráció nélkül valószínűleg eltérés lesz a valóságos és a SpeedCoach által mért távolságérték között.
  • Kerüljük el a jeladó propeller eltolását a hajó farának irányába – ez az a hely, ahol a víz áramlása a hajótest közelében turbulensé válik. Ha egyszer az áramlás turbulens,  sokkal nehezebb pontos és következetes értékeket leolvasni az örvénylő folyadék és a propeller változó  kölcsönhatása miatt.


Mindent összevéve az 5 méter nem egy kőbe vésett szabály. Egy kis eltérés egyik vagy másik irányban még nem okoz nagy eltérést. A lényeg az, hogy ne menjünk túl messze a hajó orrától és futtassuk le a kalibrációs rutint, ha az elérhető legnagyobb pontosságot keressük !

Kestrel  szél és időjárásmérő eszközök az evezés számára

 

A szél és az időjárás mint tudjuk fontos tényezők a kültéri sportokban. Az evezésben a szél sebesség és a vízhőmérséklet a legfontosabb kültéri hatás a  végső cél a sebesség szempontjából.

Az őszi–téli  szezon szempontjából a legfontosabb szempont a biztonság. Néhány rendezvénynek  és klubnak vannak szigorú biztonsági szabályai pl. a „100 fok szabály" amely azt jelenti, ha a víz és levegő hőmérsékletének  összege nem éri el a 100 F fokot         ( 38 C fok ) akkor a körülmények nem biztonságosak az evezéshez. Mások a biztonságot a víz hőmérsékletéhez,  vagy a szélsebességhez kötik,  pl. 5m / sec-ban határozzák meg a vízreszállási küszöbértéket. A tarajos hullámok 6m / sec felett kezdenek megjelenni.

Tavasszal, a magasabb intenzitású edzések megkezdésekor előtérbe kerül a szélsebességnek a hajó sebességére gyakorolt hatása.. Alább néhány példa  Dr Valey Kleshnev publikációiból :

 

Férfi egypár

 

Szélirány szélsebesség hatása az 500 és 2000 méteren mért időre

Tolószél

5m/sec

1:37.7

6:30.6

Tolószél

2m/sec

1:41.0

6:44.0

Szélcsend

   0m/sec

1:45.3

7:01.1

Ellenszél

2m/sec

1:51.9

7:27.4

Ellenszél

5m/sec

2:07.9

8:31.5

 

Férfi nyolcas

 

Szélirány szélsebesség hatása az 500 és 2000 méteren mért időre

Tolószél

5m/sec

1:22.2

5:28.9

Tolószél

2m/sec

1:24.0

5:36.1

Szélcsend

0m/sec

1:26.5

5:46.0

Ellenszél

2m/sec

1:30.1

6:00.4

Ellenszél

5m/sec

1:38.4

6:33.7

 

 

A különbség felmehet egész 30 másodpercig 500 és 2 perc fölé 2000 méteren. Ne feledkezzünk meg arról, hogy az egyes legénységek eltérően reagálhatnak hasonló körülmények esetén. Erősen ajánlott egy saját  adatbázis felépítése a  konklúziók levonásához vagy stratégia  az edzések vagy beállítások megtervezéséhez.

 

 

A vízálló Kestrel Meteorológiai Mérőmúszerek  hasznos segítséget nyújthatnak a víz és levegő hőmérsékletének, a szél sebességének és egyéb befolyásoló környezeti tényezők meghatározásában.

 

K1000 a szél pillanatnyi átlagos vagy csúcssebességének meghatározásához

K2000 ha a fentieken kívül hőmérsékletet is mérni akarjuk,

K3000 ha a fentiek mellé a  páratartalmat is ismerni kell,

K3500 ha a fentiek mellé a barometrikus nyomásra is szükség lehet

K4000 ha mindezeket naplózni szeretnénk

K4500 ha a fentieket szélirányméréssel  és iránytűvel is kiegészítenénk

 

blog comments powered by Disqus
HOT product !

 NK Empower mérő tulipán

Mérési lehetőségek : 

  • Vízfogási szög
  • Szabadítási szög 
  • Csapáshossz
  • Effektív csapáshossz
  • Erő
  • Teljesítmény
  • Csapásonkénti munka
  • Átlagmunka csapásonként
Gyártók
NK katalógus

http://www.nkhome.com/pdfs/NK_RowingCatalog_lowRes.pdf

Töltse le legújabb NK katalógusunkat

Legnépszerűbbek
Kestrel Wireless Datablogger

Speed Coach GPS SUP

SpeedCoach SUP ( VO2) mérés